torsdag 28 januari 2016

Torsdag 28 januari 2016.

Statiskt eller dynamiskt.
Andas och tänker, övergiven
Som ett papper för vinden.

Som om ett spjut gått rakt igenom min torso
trasat sönder allt och ändå står jag upp.
Det svider när luftrören drar ihop sig
som vore det en hands tag om strupen.

Jag ser dina varma bruna ögon
och brinner. Jag brukade kunna ta emot
värmen, nu bränns kylan.
Alltid under sträcket. Bitande kyla.

Sover många timmar och vaknar
trött och känslan av att ha levt ett annat
liv kommer till liv åter.
Kan minnas samtal som jag haft
och inte  haft. Du tittar bort.

Jag öppnade dörren till friheten
och den visade sig ligga i ett helvete
Och hur fan tar en sig tillbaka?

Går och simmar, känner mig tyngdlös,
tänker att såhär vill jag dö, kisandes mot glastak
och lysrör under en bläckblå himmel.
Kan nästan ana känslan och lättheten
i livmodern och värmen som sommar.
Mammas trygghet var mig förunnad
Och inte.

Så rädd jag varit för vatten
och nu är jag förenad igen med
en trygghet fastän allting står och faller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar